fredag 11 februari 2011

EN VECKA PA SEMPRE VERDE

Nu har rutiner infunnit sig. Vanor har skapats. Ett schema följs. Vårt lilla vita stenhus känns numera som hemma. Insektstoleransen har höjts – skriken är mer behärskade. Vänskapsband har knutits, man blir igenkänd, börjar förstå vad jag är med om utan att känna mig som en turist, en åskådare. Jag har klivit ut ur min lilla skyddsbubbla. Börjar ta in, låta mig röras och låta mig påverkas av det jag är med om och ser. För nu, när mitt eget liv har landat här och gjort sig en trygg tillvaro så orkar jag börja förstå den verklighet som människorna lever i här.
Så, hur ser en vecka ut här på Sempre Verde? För att ge er en uppfattning om vad jag egentligen gör så ska jag skriva ned varje dags händelser den senaste veckan.

Måndag, 7/2

Min 20-års dag. Det är så skönt att få vakna upp hemma på gården. Egentligen var det tänkt att vi skulle ha sovit över hos vår portugisiskalärare Lila nere i Gravatá (närmsta staden), men hon blev fast i en annan stad så Malin skjutsade oss hem till bergen längs den livsfarliga, skumpiga lilla vägen på söndag kväll.
Så, klockan är ungefär sex när tre vackra stämmor stämmer in i sång, både på svenska och portugisiska såklart, då Malins man Pepeo är brasilian. Så Vera, Malin och Pepeo kommer in i mitt rum och genom mitt rosa myggnät så ser jag dem sjunga för mig, med tända ljus och glasstårta. Så fint. Vera har dukat upp frukost, som vi numera gör själv då de två introduktionsveckorna är över och Karin åkt hem. Couscoustårta, mosad banan, papaya, mango och kaffe. Vi äter, och jag känner lite på hur det känns att vara 20 år. Ett nytt decennium, en ny era.
Efter frukosten går vi till stora huset för att planera och utvärdera med Malin. Därefter planerar vi själva vår allra första engelskalektion som vi ska ha på tisdag med några av barnen som åker till skolan i Gravatá på eftermiddagen när de små barnen har Oficina med Hercules och oss. Lunch äter vi med Malin och efter att ha legat någon timme med varsin bok i hängmattehuset så visar José oss de cyklar vi ska använda för att cykla till São Severino med. Så vi cyklar iväg på skrangelsakerna, i en hastighet på ca 1 km/h och får punka efter 100 m. Står svettiga och funderar ett tag och bestämmer oss för att gå vidare med cyklarna. En halvtimme försenade kommer vi till Oficinan. Barnen och Hercules sitter och gör små pappersburkar. Mycket gos, prat och bus. Barnen sjunger för mig och vinkar och springer med hela vägen ut från São Severino, då vi tar cyklarna med upp på bussen.
Lugn, mysig kväll. Vi lagar kvällsmat själva och pratar om allt mellan himmel och jord. Pappa och barnen ringer, mina ord stakar sig men jag tvingar mig själv att inte slösa bort dyrbara samtalsminuter med att gråta. Vince ringer senare och läser upp alla gratulationer på min facebooksida, och från min lilla veranda omgiven av regnskog, uppe på ett berg i Pernambuco i Brasilien känner jag hur tacksamheten sköljer över mig, hur lycklig jag är över att ha människor som bryr sig om mig.

Tisdag, 8/2

Vi stiger upp tidigt för att hinna till São Severino till halv nio. 45 minuter tar det att gå dit, vägen är gropig, backig och väldigt varm. Två svettiga engelskalärare kommer så fram och samlar ihop de intresserade. Motivation är svårt att hitta hos de här barnen, som växer upp här och förmodligen kommer stanna här. Men fem små tjejer lyssnar törstigt, repeterar, antecknar och ber om att få läxa. Inte kan vi lära alla, men nog kan vi lära några.
Vi vandrar hem, i ännu hetare sol. Äter ris, ärtsoppa och sallad från grönsakslandet till lunch, ligger och däser ett tag i hängmattan. Skojar med José och Sebastião, myser med katterna och hundarna, delar ut mangoskal till hästarna i hagarna.
Missar bussen till Oficinan vid halv två och blir tvungna att gå 5 km, för tredje gången idag. Vi kommer väldigt sent och hinner nästan bara pussas och kramas lite med barnen innan vi slutkörda sätter oss på bussen hem. Läser i hängmattan, Malin kommer och äter glass i vårt lilla vita stenhus. Somnar tidigt, dagen efter ska vi rida långt och gå runt i svåråtkomliga odlingsmarker.

Onsdag, 9/2

Väckarklockan ringer klockan fem och jag kryper utan svårighet ut ur min lilla prinsessäng med rosa myggnät. För oss är det inte längre svårsmält att veta att man ska gå upp runt sex varje morgon, och att vakna senare än åtta är ju rent oanständigt. Vid sju på kvällarna börjar vi gäspa och det är mycket sällan klockan har hunnit bli halv nio innan vi krupit till sängs.
Vid sex börjar vi pyssla med hästarna. Appaloosa är full med fästingar som han skakar över på mig, jättemysigt. Vi rider iväg ungefär samtidigt som José anländer på sin cykel, ut i den redan heta morgonen med ett vackert ljus som skiner igenom träden och får hästarnas manar att glänsa.
Mot Vazia Grande ger vi oss av, dalen där våra värvade jordbrukare bor på ockuperad mark, ett gammalt sockerrörsgods. Vår första jordbrukare, Vanderley, är mycket ivrig på att få börja odla skuggkaffe. Hans nio barn ska alla hjälpa till och de tittar med stora ögon på oss och våra hästar, ger ibland bort ett värdefullt, hemligt litet leende och gömmer sig bakom varandra.

Under hela dagen rider vi runt till resten av våra bönder. Vi möts av varma, välkomnande leenden som saknar många tänder vart vi än kommer. De släpper in oss i sina hem, lyssnar uppmärksamt på Malin, tar tacksamt tag i en utsträckt hand.
Vi äter lunch hos Rosalia som vanligt, hon serverar fisk denna dag. Låter hästarna och oss själva vila ut under dagens varmaste timmar. Vid fyra börjar vi styra hemåt, galopperar längs en glittrande sjö, klättrar upp för långa backar, skrittar fram längs vägarna som tar oss hem, hem till Sempre Verde.


Torsdag, 10/2

Jag vaknar med ett ryck och bokstavligen far upp i sängen av att jag hör ett utdraget, hysteriskt skrik från Vera. Hon har då upptäckt att hon haft en sängkamrat hela natten, en liten groda satt nämligen och plirade på henne bredvid hennes kudde. Jaja, bättre det än att dom hoppar upp i rumpan på en när man sitter på toaletten…
Vi vandrar iväg till byn för att ha vår andra engelskalektion. Tjejerna kommer sent och denna gång kommer endast tre, de tre mest intresserade och sammarbetsvilliga. Efteråt vandrar vi hem och jag somnar helt utslagen i hängmattan med Camarão under mig. Vi äter lunch och hinner knappt smälta maten förrän det är dags att hinna med bussen till Oficinan.

Hemma igen vid fyra. Lägger oss i varsin hängmatta och läser medan vi hör José och Sebastião vandra runt, sjungande på portugisiska visormed sina vackra röster. Vid fem galopperar hästarna förbi oss från hagarna till sina boxar och kvällsmaten. Efter ett tag går även vi in, äter vår gröt. Imorgon är det fredag, vi är lediga och ska åka in till stan. Handla, få kontakt med omvärlden, läsa nyheter – innan vi åker hem till vår lilla bubbla igen.

2 kommentarer:

  1. OH! Du skriver sa levande och bra Jossan!!! Jag kanner och lever mig in i allt du skriver. Kanns som om jag ar dar nar jag laser det! Jag ar sa glad och tacksam att jag kunde fa dela detta med dig! Kan dock saga att gaspandet kl 19:30 forsvan pa tva dagar och nu gar jag upp kl 10 och lagger mig runt 01! Sa var det med det sunda livet. Men vegmaten haller i sig! Halsa alla pa garden!!! Saknar er, fina!

    SvaraRadera
  2. jag älskar dig men kan du förstora texten i alla inlägg. man får ju skallevärk ju :(

    SvaraRadera