måndag 4 oktober 2010

AMERIKAS FÖRENTA STATER

Jag sitter vid matbordet i ett studenthus i en liten universitetsstad i Ohio i USA, på andra sidan atlanten. Jag är väldigt förvirrad angående tiden. Dels eftersom jag missade flyget till Chicago och blev ombokad till Washington och därmed framme i Ohio senare än väntat, dels för att jag är sex timmar bakåt i tiden jämfört med Sverige, men mest för att jag just nu lyssnar på P1 via datorn och de har kvällsnyheter medan jag äter lunch... På soffan i vardagsrummet som ligger i anslutning till köket ligger Zeus, husets hund. Zeus tycker om att sova på sovan, att sova på vardasrumsmattan, att sovoa på gästsängen, att lägga huvudet i knät på folk, att tigga mat, att äta och att bli kliad på magen. Här bor förutom Zeus och Vince även två andra killar med dom mest amerikanska namn man kan tänka sig; Scott och Brian. De tycker om family guy, soffan, mc donalds, sport, poker och pizza. De är båda väldigt snälla.

Förutom det mardrömslika faktumet att jag missade flyget till Chicago från London, eftersom planet från Stockholm var försenat, så hade jag en trevlig, om än lång resa. Jag har aldrig suttit i ett sådant stort plan än det jag flög till Washington i förut. Det kändes så sofistikerat att sitta där med kudden och filten, mellan två businessmen, med mini-tvn på och flera mål mat serverade. Plötsligt befann jag mig på andra sidan atlanten för första gången i mitt liv. Jag hade varit nervös för alla kontroller och frågor och allt man måste gå igenom när man kommer till USA i tre månader och gick på darriga ben fram till den första av alla kontrollanter. Så när han frågade: "So what's your reason for coming to the U.S?" och jag svarade "Ehhhm i'm visiting my...my boyfriend.." var jag säker på att han skulle stirra misttänksamt på mig och anklaga mig för att ljuga. Men när han istället sa: "Well miss, that is indeed a very good reason.", slappnade jag av och insåg att amerikanerna är ju människor dom också. Och jag är ju faktiskt varken lögnerska eller terrorist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar